בוקה ועומק שדה

בוקה

מכירים את זה שאתם מסתכלים על תמונה ורואים שהאובייקט המצולם חד וכל הרקע סביבו מטושטש, ואז אתם שואלים את עצמכם איך עושים את זה , האמת בקלי קלות ניתן לעשות את זה אך יש לכך מספר תנאים.

מה זה בוקה

בוקה זה ההגדרה לטשטוש של הרקע סביב המצולם, איכות הבוקה נמדדת ברמת הפרדת הרקע מהאובייקט תוך כדי התמודדות של העדשה עם שילוב האלמנטים השונים והצבעים שברקע. בשביל להבין את זה צריך להתחיל מההתחלה ולדעת קודם כל מה זה עומק שדה.

עומק שדה – טווח החדות בפריים התמונה, הכוונה היא ככל שהעומק השדה רחב יותר ככה יש ליותר שטח פוקוס בפריים התמונה ובהתאם לכך שטח נרחב יותר בפריים חד יותר, דבר המונע טשטוש של הרקע.

עומק שדה רדוד – שטח קטן בפריים נמצא בפוקוס וכל שאר התמונה מטושטש, הדבר הרצוי בשביל לטשטש את הרקע מהאובייקט.

מתי טשטוש הרקע רצוי?

בהרבה מקרים הטשטוש הזה מועיל ותורם לתמונה. מתי כן צריך אותו: בכל פעם שאנחנו רוצים לתת דגש לאובייקט המצולם ולא לתת לאלמנטים אחרים בפריים להפריע למתבונן אלה למקד אותו על העיקר. לכן הטשטוש חיובי כמעט בכל סוג של צילומי אנשים כמו צילומי הריון, בוק בת מצווה, צילומי ילדים וכד' אך לא רק אנשים גם בצילומים של חיות, ציפורים חרקים וכד'. כמובן שהטשטוש לא תמיד מחייב ויש סיטואציות שזה יכול להפריע.

בתמונה שכאן אנחנו רואים צילום שלקוח מתוך בוק בת מצווה שהטשטוש רצוי ותורם לפריים וכמו שניתן לראות המצולמת חדה וברורה והרקע מטושטש.

מתי לא נחוץ לנו טשטוש רקע – בצילומי אדריכלות, נוף או כל דבר אחר שאנחנו רוצים לתת דגש על כל הסביבה, גם כאן זה לא מחייב ויכול להיות הרבה מקרים שהטשטוש כן רצוי.

בתמונה שלמטה אנחנו רואים תמונת נוף שטשטוש הרקע כמעט ולא קיים ובמקרה זה חוסר הטשטוש תורם לפריים בניגוד למונה הקודמת

איך יוצרים את הטשטוש

יש מספר תנאים ליצירת הטשטוש והם:

  • מרחק המצלמה מהאובייקט המצולם
  • מרחק הרקע מהאובייקט המצולם
  • אורך מוקד של העדשה
  • מפתח צמצם של העדשה
  • גודל החיישן במצלמה
  • תנאי ראשון - מרחק המצלמה מהאובייקט, התנאי הזה אומר שככל שאנחנו קרובים יותר למצולם כך הרקע סביבו יהיה מטושטש יותר, גם אם זה כרוך בלצלם חלק קטן מהמצולם, למשל אתם רוצים לצלם את הילדה החביבה שלכם ובשביל ליצור טשטוש ברקע נצטרך להתקרב גם עם זה מצריך מאתנו לצלם רק חצי גוף או את הפנים בלבד, מה שנקרא צילום פורטרט, בשביל שנצליח לטשטש את הרקע ולצלם את הילדה עם כל גופה אנחנו צריכים את כל שאר התנאים, זה במקרה של צילומי אנשים או חפצים גדולים, במקרה של חפץ קטן כמו תכשיט, תמונות, אוכל או חייה קטנה אין את הבעיה הזאת.

    תנאי שני – מרחק הרקע מהאובייקט המצולם, כמו בתנאי הראשון המרחק הוא פרמטר חשוב אבל כאן בניגוד למרחק של המצלמה מהמצולם יש כאן את הניגוד של להרחיק את הרקע או כל אלמנט אחר שיש ברקע מהמצולם, לדוגמה עם החלטנו שאנחנו רוצים לצלם את הילדה בסלון הבית אז יש צורך לדאוג להעמיד אותה רחוק ככל האפשר מהרהיטים, קירות או כל דבר אחר שיש בסלון שאנו לא רוצים לתת עליו דגש, כך גם בחצר להעמיד את הילדה רחוק מהעצים או גורמים אחרים ברקע.

    צילומי ילדים

    תנאי שלישי – אורך מוקד של העדשה, עדשות רחבות פחות מתאימות לטשטוש רקע ולכן רצוי לשים את הזום של העדשה באורך מוקד גדול שהפריים יהיה צר. באורך מוקד שכבר מתחילים להרגיש את הטשטוש זה אורך מוקד של 50 מ''מ ומעלה, כמו שהזכרנו בתנאי הראשון, תמונות עם גוף מלא קשה לטשטש את הרקע, והאמת התנאי הזה חופף מאוד לתנאי הראשון בכף שבמקום להתקרב למצולם באופן פיזי אנחנו מתקרבים עם האופטיקה על ידי זום גדול או עדשה עם אורך מוקד גדול, כך שאפשר לוותר על אחד מהם.

    תנאי רביעי – מפתח צמצם, תנאי חשוב ולמעשה זה התנאי שמקנה את היתרון של המלצות הריפלקסיות בנוסף לגודל החיישן על פני המצלמות של הטלפון, מה שאומר תנאי זה, ככל שאנחנו מצלמים עם צמצם פתוח יותר כך הטשטוש גדול יותר, מהסיבה שטווח האזור המפוקס קטן יותר וכך נוצר לנו עומק שדה רדוד וצר.

    תנאי חמישי – גודל חיישן, לגודל חיישן יש משמעות רבה ביכולת הטשטוש של הפריים, ככל שהחישן גדול יותר כך הטשטוש חזק יותר, למעשה גודל החיישן במצלמה וגודל הצמצם העדשה מאוד חופפים וזהים אחד לשני בתנאי שלהם ליכולת הטשטוש. כמו העדשה ככל שהחישן גדול יותר כך נכנס יותר אור וטווח הפיקוס יורד ויותר אזורים בפריים מטושטשים.

    תנאי נוסף – שליטה ידנית, יש לנו צמצם גדול ועדשת זום אנחנו צריכים גם את היכולת לשלוט בהם ולהגדיר אותם ככאלה בצילום, ועם השליטה אנחנו מגדירים את הנתונים של צמצם העדשה ושל אורך המוקד בהתאם לדרישה. לצערי יש מעט מאוד טלפונים אם אפשרות של שליטה ידנית על הצמצם, על אפשרות זום בטלפון אני לא שמעתי שקיים אבל כן הרבה טלפונים באים היום עם מספר מצלמות בגב הטלפון שכל מצלמה יש לה עדשה באורך מוקד שונה, כך שאפשר בהחלט לעשות רקע מטושטש עם הטלפון.

    איכות הבוקה

    האמת שלעין בלתי מזוינת קשה לראות הבדלי איכות של הבוקה מעדשה כזאת לאחרת, אך בכל זאת הצלמים אוהבים שהכל מושלם גם עם זה לא ניכר לעין ומוכנים להוציא סכומי כסף עצומים רק בשביל ההבדל הקטן הזה שהעין בקושי רואה. בכל זאת איזה הבדל יש בין בוקה כזה לאחר:

  • צורת ההפרדה – ההפרדה בין גווני הצבע בפריים ולראות את כמה גס או עדין השילוב בניהם,
  • עיוותי צבע – על כל קצה של אלמנט מסוים כמו עלה של עץ או קצה העור בגוף האדם ניתן לראות אם יש שכבת צבע דקה סביב האלמנט בצבע לא מחמיא, כאילו עברו עם טוש סביב האלמנטים בפריים, דבר זה באופן כללי נמצא בכל העדשות במיוחד בצילום מול שמש ישירה אך גודל ההשפעה מושפע מאיכות העדשה,
  • צורת הטשטוש – מכירים את זה שאתם מסתכלים על תמונה ורואים מין עיגולים שנראים כמו בועות סבון טבעיות, אין ספק שזה יפה ומרשים אך גם לזה יש תצורות שונות, ככל שהבועות יותר עגולות ופחות משושה או מחומש אז הבוקה נחשב לאיכותי יותר, התוצאה של צורת הבועה נובעת מכמות העלים שיש לעדשה, יותר עלים יותר איכותי. ניתן לספור את כמות העלים בהתבוננות בחלק האחורי של העדשה
  • פרמטרים נוספים – קונטרסט וקליריטי שהעדשה מפיקה, לא נכנס כאן למשמעות של כל דבר ודבר אך זה גורם שמשפיע גם על איכות הטשטוש.
  • ציפויים – גורם יחסית משמעותי באיכות של הבוקה, רוב העדשות הפרי יום באים עם צפויים כאלה ואחרים שתפקידם למנוע עיוותי צבע או לשפר את מראה התמונה והניגודיות .
  • איך לעשות טשטוש יפה – שוב אני מדגיש ככל שהרקע רחוק והאובייקט קרוב כך הטשטוש של הרקע יהיה יפה יותר, בצילומי תקריב שבו אין לנו ברירה וחייבים להתקרב לאובייקט המצולם הטשטוש מורגש יותר, לכן נלך לחפש עציץ או פרח יפה נעשה עליו תקריב ונצלם, במצלמה רפלקסית נראה את הטשטוש חזק ומוחשי שלא יהיה ניתן לזהות מה יש ברקע, בטלפונים נראה טשטוש קל יחסית עם אפשרות זיהוי של האלמנטים ברקע, אבל עדיין נוצר כאן טשטוש.

    דוגמה אחרת זה לקחת אגרטל או כל חפץ יפה ולהניח על השולחן, חשוב לעשות תקריב עם המצלמה , התוצאה המתקבלת זה שהאובייקט חד וברור והרקע מטושטש כולו, באותו בפריים אפשר לשדרג את הרקע על ידי הוספת אלמנטים משדרגים כמו שרשרת אורות תאורה מיוחדת, נרות דלוקות וכד והתוצאה שתתקבל תהיה מרשימה. עוד דוגמה שניתן לראות בשימוש של אלמנטים זה צילום הרימון על הענף שניתן לראות בתמונה כאן, הצילום נעשה קצת לפני השקיעה ועם משחקי פרספקטיבה הכנסתי את השמש מאחורי הענפים וקבלנו תמונה זוהרת עם הרבה בועות סבון מרשימים. כמו שניתן לראות האפשרויות הם אין סופיות.

    המאמר הבא איך לעשות טשטוש עם הטלפון.

    אך בכל זאת שתי שורות עד המאמר הבא.

    ציינתי שישה תנאים ליצירת בוקה שמתוכם המכשירים הניידים שלנו מסוגלים לבצע רק שתיים, אני יכול להגיד לכם שזה מספיק ובתנאי שהמצולמים או האובייקט צריכים להיות קרובים למצלמה והתנאי השני זה שהרקע צריך להיות רחוק.

    מאקרו

    Leave a comment

    Call Now Button0547127770